Alsjemenou! Loeki de Leeuw is terug op tv

Loeki de Leeuw

Na een afwezigheid van ruim 17 jaar is reclameleeuw Loeki de Leeuw terug op televisie. Komende sportzomer zal deze grappige leeuw zijn rentree maken tijdens de Ster-reclames. 

Loeki de Leeuw onderbrak de Ster-reclames op de Nederlandse publieke omroep, met als doel de aandacht van de kijkers vast te houden en te voorkomen dat ze weg zouden zappen. De eerste uitzending van Loeki was in 1972. Tot 2004 werden de Loeki-filmpjes uitgezonden. Tijdens deze korte filmpjes ging er altijd wel iets mis, waarbij hij telkens ‘alsjemenou!’ riep. Na zo’n 7.000 filmpjes gaf de Ster (STichting Ether Reclame) aan dat het te duur werd om deze filmpjes te maken, waarna Loeki in 2004 van de buis verdween.

Loeki terug op tv

Komende zomer, tijdens de reclameblokken rondom het Europese Kampioenschap Voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France, zullen de grappige filmpjes van Loeki weer te zien zijn. Of hij ook op andere moment te zien zal zijn is nog niet bekend. Daarover zijn de Ster en de NPO (de Nederlandse Publieke Omroep) nog in overleg.

De officiële aankondiging van de terugkeer was zondagavond 9 mei. Daarin was een filmpje te zien waarin Loeki tevoorschijn kwam uit een doos. Dit was om de reactie van televisiekijkend Nederland te peil en die waren zeer positief.

Al eerder op tv

Omdat hij klaarblijkelijk door een groot deel van de Nederlandse televisiekijkers werd gemist, maakte Loeki in 2019 al een eenmalige comeback. De petitie Breng Loeki Terug tijdens het radioprogramma Jan-Willem Start Op op NPO Radio 2 bracht meer dan 21.000 handtekeningen op. De Ster stemde daarom in met een eenmalige comeback, maar gaf direct al aan dat een definitieve terugkeer uitgesloten zou zijn, omdat de kosten van het maken van die filmpjes niet op zouden wegen tegen de baten. Totdat vorig jaar november ineens bleek dat er toch een terugkeer mogelijk was.

Het was overigens niet het eerste optreden van Loeki de Leeuw sinds hij in 2004 van de buis verdween. Eind 2016 prijkte de vrolijk zwaaiende leeuw al op de cover van de glossy Loeki! als eerbetoon van de Nederlandse reclamesector.

Voor het eerst tijden het Eurovisie Songfestival

Ster-directeur Frank Volmer maakte zo’n 2 maanden geleden op NPO Radio 2 bekend dat de sympathieke leeuw deze zomer terug zou keren op de Nederlandse buis tijdens de sportzomer. Deze rentree is wat vervroegd ter ere van het Eurovisie Songfestival dat dit jaar in Nederland, Rotterdam om precies te zijn, plaatsvindt. Rondom de halve finales en finale van dit evenement worden 6 verschillende Loeki-filmpjes getoond. Ster-woordvoerster Hester van Rijn heeft aangegeven dat dit niet tijdens elk reclameblok zal gebeuren, omdat het dan te veel zou worden. Er worden enkele mooi reclameblokken hiervoor uitgezocht, zodat zoveel mogelijk Nederlanders kunnen worden bereikt. Daarnaast zal Loeki ook voor en na andere televisieprogramma’s die gelieerd zijn aan het songfestival zijn te bewonderen.

Loeki tijdens en na de sportzomer

Tijdens de sportzomer, met het EK Voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France, maakt de reclameleeuw veelvuldig zijn opwachting. Ook daarna zal hij nog zijn opwachting maken op de Nederlandse televisie. Er wordt nog nagedacht over de thema’s waarbij hij terug zou kunnen keren, bijvoorbeeld in de herfst of bij feestdagen.

Geschiedenis van Loeki de Leeuw

De geestelijke vader van Loeki de Leeuw is Joop Geesink, eigenaar van een grote poppenanimatie-studio. Loeki is gebaseerd op de leeuw in het Nederlandse wapen. De eerste uitzendingen waren in 1974, tijdens de Ster-reclames op Nederland 1 en 2, tegenwoordig NPO 1 en  2 geheten. Daarna kwam nog Nederland 3. Elk Loeki-filmpje duurt ongeveer 4 seconden. Daarvan zijn er in totaal meer dan 7.000 gemaakt.

Met de Loeki-filmpjes wilde de Ster de aandacht van de tv-kijkers vasthouden tijdens de vaak ergerlijke televisiereclames. Door regelmatig deze komische korte filmpjes ertussen was de kijker minder snel geneigd om over te schakelen naar een ander kanaal. De aandacht van de kijker mocht echter ook niet te veel van de reclamespotjes zelf worden afgeleid. 

De Gouden Loeki

In 2004 verdween Loeki de Leeuw van de televisie. De kosten voor het maken en uitzenden van deze filmpjes waren te hoog ten opzichte van de baten. Sinds 1995 reikt de Ster jaarlijks een prijs uit aan de beste reclamespot op de Nederlandse televisie. Deze prijs is vernoemd naar deze vermaarde leeuw: De Gouden Leeuw. Ook nadat Loeki van de buis was verdwenen bleef deze prijs deze naam houden.