Benzineprijs daalt, maar komen we ooit weer op het oude niveau?
Nadat de benzineprijs de laatste tijd enorm zijn gestegen, daalt de prijs voor een liter euro95 alweer anderhalve week. Inmiddels is de adviesprijs voor een liter benzine met 2,3 cent gedaald. De olieprijs is de afgelopen tijd flink gedaald, waardoor we mogen verwachten dat de prijs aan de pomp ook verder zal dalen.
De adviesprijs voor een liter euro95 is momenteel zo’n 2,122 euro, volgens watchdog United Consumers. Op 18 november was dat nog 2,145 euro. Dat scheelt op een volle tank van 45 liter benzine ongeveer een euro.
Net als de prijzen voor benzine zijn ook de adviesprijzen voor diesel en lpg de laatste weken ietsje gedaald.
De prijs die daadwerkelijk aan de pomp wordt betaald is doorgaans lager dan de adviesprijs. Dat komt, doordat veel pomphouders vaak korting geven. Op de snelweg betaal je doorgaans wel de adviesprijs.
Olieprijs daalt
Doordat de olieprijs daalt, gaan ook de brandstofprijzen weer naar beneden. Op 24 november kostte een vat ruwe olie van 159 liter ruim 82 dollar, zo’n 72 euro, en nu nog een kleine 71 dollar, nog geen 63 euro.
Oliehandelaren verwachten dat de vraag naar brandstoffen zal afnemen als gevolg van de nieuwe coronagolf, vandaar de lagere olieprijzen.
De verwachting is echter niet dat de benzineprijs ooit weer op het niveau van een jaar geleden uit zal komen. Toen werd er voor een liter euro95 aan de pomp nog 1,66 euro betaald. Door de coronacrisis was toen de olieprijs gedaald naar slechts 48 dollar, zo’n 42 euro. De verwachting is dat we zullen moeten leren leven met een adviesprijs van om en nabij de 2 euro.
United Consumers verwacht dat de prijs van een vat ruwe olie ergens tussen de 70 en 80 dollar zal blijven steken. Komt die prijs onder de 70 dollar, dan kan het voor veel olieproducenten niet uit. Komt die prijs boven de 80 dollar, dan zorgt de economie voor onrust. Joe Biden, president van de VS, gaf onlangs, toen de prijs boven de 80 dollar kwam, al aan dat hij de strategische oliereserves wilde aanspreken, om op die manier de olieprijs te drukken.
Hogere dollarkoers
Dat de prijzen van benzine en diesel minder hard zijn gedaald dan de olieprijs komt doordat de dollar sterker is geworden ten opzichte van de euro. In euro’s gerekend is de olieprijs dus minder snel gedaald.
Daarnaast is het een bekend verschijnsel dat oliemaatschappijen het liefst zo lang mogelijk wacht met het verlagen van de brandstofprijzen. Wel wordt de prijs direct verhoogd als de olieprijs stijgt.
Accijnzen en belastingen
Naast de prijs van een vat ruwe olie is de prijs aan de pomp ook afhankelijk van de accijnzen en belastingen op de brandstofprijs. De prijs aan de pomp bestaat maar voor slechts ongeveer 36 procent uit de prijs van de ruwe olie. De rest van de prijs die de consument betaalt bestaat uit accijnzen en belastingen en natuurlijk de winstmarge voor de oliemaatschappij en de pomphouder.
Als de prijs voor een vat ruwe olie, heeft dat dus ook maar een beperkte invloed op de prijs voor benzine en diesel aan de pomp. Accijnzen en belastingen worden namelijk nooit lager, maar door inflatie wel hoger.