Fabrikanten passen samenstelling aan: dezelfde prijs, minder ingrediënten
Het is je misschien opgevallen dat verpakkingen in de supermarkt kleiner zijn geworden. De prijzen zijn echter niet gewijzigd, of misschien zelfs hoger geworden. Krimpflatie noemen we dat. Maar wist je dat fabrikanten ook stilletjes de samenstelling van producten veranderen? Dit fenomeen, bekend als ‘beknibbelflatie‘, betekent dat je misschien minder krijgt voor dezelfde prijs, of zelfs meer betaalt voor minder kwaliteit. De Consumentenbond heeft ontdekt dat hazelnootpasta minder hazelnoot bevat en kippensoep minder kip.
Samenstelling gewijzigd
Uit een vergelijking van 600 producten in de supermarkt met vijf jaar geleden blijkt dat bij ruim een kwart van de producten de samenstelling is gewijzigd. Vaak gaat het om kleine aanpassingen, maar soms zijn de veranderingen significant. Zo is het visgehalte van de lekkerbekjes van Albert Heijn gedaald van twee derde naar iets meer dan de helft, terwijl Plus nu slechts 6 procent bosvruchten in de siroop met bosvruchtensmaak stopt, terwijl dit eerder 19 procent was.
Lees ook: Wat is inflatie? Alles wat je over de inflatie wilt weten
Lees ook: Energieprijzen blijven stijgen: boodschappen nog duurder
Vooral huismerken veranderen de samenstelling
Het valt op dat vooral huismerken hun samenstelling veranderen, maar ook A-merken zijn niet onschuldig. Zo heeft margarineproducent Bertolli het aandeel olijfolie in hun vloeibare margarine verlaagd van 20 procent naar slechts 7 procent.
Gestegen grondstofprijzen
Fabrikanten rechtvaardigen deze veranderingen vaak met gestegen grondstofprijzen. Omdat hazelnoten en olijfolie duur zijn, kiezen ze ervoor om minder van deze ingrediënten te gebruiken. Supermarkten beweren ook dat de producten er niet onder lijden. Zo zegt Albert Heijn dat de lekkerbekjes knapperiger zijn geworden door meer paneermeel, en Plus beweert dat de smaak van de bosvruchtensiroop hetzelfde is gebleven omdat mensen vooral het aroma proeven.
Consumentenbond kritisch
Maar de Consumentenbond blijft kritisch. Volgens woordvoerder Joyce Donat doet de verandering van de samenstelling wel degelijk iets met de kwaliteit van de producten. En hoewel fabrikanten de nieuwe samenstelling op het etiket vermelden, blijft het voor consumenten lastig om te weten dat de samenstelling vijf jaar geleden heel anders was.
(C) Afbeelding van Squirrel_photos via Pixabay