Helmplicht voor de snorfiets, nu de e-bikes nog?

Vrijdag 29 mei hakte het kabinet de knoop door en heeft beslist dat er vanaf juli 2022 ook een helmplicht voor snorfietsers geldt. Ongevallen met snorfietsen leiden vaak tot zwaar hersenletsel. Medici pleiten daarom al jaren voor een helmplicht. Zijn de e-bikes binnenkort ook aan de beurt?

Bij lang niet alle snorfietsers blijkt het echter bekend te zijn dat de helmplicht er over een jaar komt. Bij veel mensen is die helm kennelijk wel een dingetje. Ze vinden dat ze daarmee hun gevoel van vrijheid kwijt zijn. Daarnaast zijn ze bang dat hun haar in de war raakt door die helm. Diverse potentiële snorfietsers twijfelen daarom of ze nog wel een scooter aan willen schaffen. Sommigen stappen daarom over naar de elektrische fiets, omdat daarvoor geen helmplicht geldt. Anderen stappen juist over op een bromscooter, dus met een geel kenteken, omdat ze straks toch een helm moeten dragen en dan gaan ze liever wat harder.

Verkopers van snorfietsen verwachten niet dat de markt zal instorten voor scooters met een blauw kenteken. Zeker niet als je geen zware brommerhelm hoeft te dragen, maar gewoon een lichte helm. Dat is echter iets wat nog door TNO nader wordt onderzocht. De algehele verwachting is dat dit echter snel zal wennen, zoals dat ook bij de wintersport het geval was toen daar de helmplicht ook werd ingevoerd. Vooraf een hoop consternatie en nu vindt iedereen het normaal.

Zwaar hersenletsel

Snorfietsen hebben steeds meer weg van een brommer. In de loop der jaren worden ze steeds zwaarder en breder, maar de wet veranderde niet mee. Er belanden echter veel mensen in het ziekenhuis met zwaar hersenletsel na een scooterongeval. Als ze een helm hadden gedragen zou dat een hoop schelen. De helft rijdt harder dan 25 kilometer per uur. Als je dan valt, maak je een behoorlijke smak. Zo’n 3 jaar geleden stuurde daarom een groep van 130 medici een brandbrief naar het kabinet met de vraag hier iets aan te doen. De groep medici vindt het fijn dat er nu eindelijk iets gebeurt, maar betreurt het wel dat het bijna 3 jaar heeft geduurd.

Ook helmplicht voor elektrische fiets?

De verwachting is dat de plicht voor het dragen van een helm niet stopt bij de snorscooters. De e-bikes gaan namelijk hard, vaak harder dan 25 kilometer per uur. Met wat aanpassingen kunnen deze zelfs 50 kilometer per uur halen. In de ziekenhuizen zijn de gevolgen van een valpartij met deze elektrische fietsen duidelijk te zien. Vooral ouderen hebben vaak minder balans en zijn kwetsbaarder en lopen daardoor een grotere kans op langdurig of blijvend letsel.

Samengevat

  • Uit onderzoek van het SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is gebleken dat de kans op hoofd- en hersenletsel met ruim 60% wordt verkleind bij een helmplicht voor snorfietsers en hun passagiers.
  • De helmplicht gaat in op 1 juli 2022 als de Eerste en Tweede Kamer hiermee instemmen. Dit geldt dan alleen voor gemotoriseerde voertuigen die harder dan 25 kilometer per uur kunnen. De elektrische fiets valt daar dus (nog) niet onder.
  • Er wordt nog onderzocht of snorfietsers en scooterrijders een fietshelm of een bromfietshelm moeten dragen. Voor speed-pedelecs is een fietshelm al verplicht, omdat die 45 kilometer per uur kunnen halen.
  • Door de helmplicht zullen naar verwachting de helft van de snorfietsers overstappen naar de gewone elektrische fiets.
  • Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek reden er begin 2020 765.000 snorfietsen in Nederland rond.