Opnieuw hoop voor zonnecelauto’s uit Nederland
Een auto die rijdt op zonlicht, althans voor een gedeelte. Dat klinkt als dé ultieme droom voor iedereen die het beste met onze planeet voor heeft. Je kunt op die manier heel veel besparen op je autokosten. En dat die zonnecelauto ook nog eens van Nederlandse bodem is, is al helemaal subliem.
Lightyear maakt doorstart
Lightyear, een Nederlandse start-up die werkt aan een auto die deels rijdt op zonlicht, is terug van weggeweest na in januari failliet te zijn gegaan. CEO Lex Hoefsloot heeft aangekondigd dat het bedrijf nog steeds van plan is om Nederlandse zonneauto’s massaal van de fabrieksband te laten rollen, en dat investeerders 8 miljoen euro hebben ingezameld om het project voort te zetten. Hoefsloot zegt dat de auto in 2026 op de markt zal komen voor ongeveer €40.000, en dat het een alternatief is voor mensen die geen laadpaal in de buurt hebben. Hoewel het plan van Lightyear ambitieus is, zijn er ook hobbels op de weg. Het bedrijf heeft al moeite gehad om het project te financieren en er is nog steeds minstens 1 miljard euro nodig om het project te voltooien. Bovendien moet Lightyear ervoor zorgen dat de zonneauto betaalbaar is voor de consument.
Elektrische auto met zonnepanelen: de zonnecelauto
Lightyear begon in 2016 met het ontwikkelen van een elektrische auto met zonnepanelen erop. Het bedrijf wilde een revolutie teweegbrengen in de autobranche door de ontwikkeling van een superduurzame auto met hypermoderne technologieën, zoals zijspiegels vervangen door kleine camera’s om luchtweerstand te minimaliseren. Het bedrijf had al 650 werknemers, maar na het faillissement zijn er nog ongeveer 100 werknemers over.
Nederlandse zonnecelauto
Hoefsloot is optimistisch over de toekomst van Lightyear en de Nederlandse zonnecelauto. Hij zegt dat het bedrijf een voorsprong heeft op de gevestigde industrie en dat het een gigantische oplossing is voor mensen die geen laadpaal in de buurt hebben. Hoewel het doel van Lightyear om in 2026 een betaalbare zonneauto op de markt te brengen ambitieus is, zijn er ook uitdagingen. Econoom Rico Luman is enthousiast over het Lightyear-project, maar hij ziet ook hobbels op de weg. Luman zegt dat het vooral belangrijk is dat de huidige investeerders hun commitment blijven tonen, omdat het vertrouwen anders kan wegebben als het project vertraging oploopt.
Betaalbaar voor de consument
Een ander obstakel voor Lightyear is de regelgeving waaraan moet worden voldaan voordat een auto op de weg kan worden gezet. Lightyear moet de auto ook betaalbaar maken voor de consument, en dat kan een uitdaging zijn. Als het Lightyear toch niet lukt om het project te voltooien binnen de gestelde tijd, kan dat het vertrouwen van de investeerders ondermijnen.
Volop optimisme
Toch is er ook reden tot optimisme. Het Lightyear-project komt op een moment dat de Nederlandse overheid de klimaatambities van het land heeft verhoogd. De bedoeling is dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s op de markt komen, en de Nederlandse overheid heeft eerder in Lightyear geïnvesteerd vanwege het filantropische argument dat duurzame, elektrische auto’s de toekomst hebben.
Productie zonnecelauto
Wat betreft de productie van de auto zelf is Lightyear ambitieus. De zonnecelauto moet in 2026 al verkrijgbaar zijn voor de consument. Dat is een ambitieuze doelstelling, zeker gezien de benodigde investering van minstens 1 miljard euro. Om het plan te laten slagen, moet Lightyear blijven investeren en de huidige investeerders moeten blijven bijdragen. Er zijn immers veel hobbels op de weg, zoals het voldoen aan de regelgeving voor auto’s op de weg en de betaalbaarheid van de auto voor de consument.
Econoom Rico Luman is enthousiast over het Lightyear-project, maar benadrukt ook dat het bedrijf zich bewust moet zijn van de uitdagingen die komen kijken bij het ontwikkelen en produceren van een auto. “Op het moment dat Lightyear toch zal aangeven dat het langer duurt, kan het vertrouwen zo weer wegebben. Dat is juist wat je niet wil als je geld ophaalt bij investeerders.”
Overheid heeft interesse in zonneauto van Lighthyear
Desondanks is de Nederlandse overheid ook geïnteresseerd in de ontwikkeling van de zonneauto van Lightyear. Dit heeft voornamelijk te maken met de klimaatambities van Nederland, waarbij de overheid in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s op de markt wil hebben. Daarom heeft de overheid eerder geïnvesteerd in Lightyear.
CEO Lex Hoefsloot is strijdvaardig en wil doorgaan met het ontwikkelen van de zonneauto. “Ik ben niet iemand die snel overweegt te stoppen.” Met de nieuwe investeringen kan Lightyear weer verder, al zal het nog wel een uitdaging zijn om de auto betaalbaar te maken voor de consument en op tijd op de markt te brengen. Toch ziet het er voorlopig positief uit voor de Nederlandse start-up en haar missie om duurzame mobiliteit te bevorderen met behulp van zonne-energie.
Pingback: Budgetvriendelijke ideeën voor het verlagen van je maandelijkse autokosten - Eenvoudig Geld Besparen
Pingback: Essent voert terugleverkosten in en verlaagt stroomtarief - InfoPortal