Opwinding in Van Gogh Museum door Pokémon
De samenwerking tussen het Van Gogh Museum en Pokémon heeft voor opschudding gezorgd in de museumwinkel. Op beelden op sociale media is te zien hoe volwassenen massaal afkomen op de Pokémon promotiekaarten die gratis verkrijgbaar zijn na het uitvoeren van Pokémon-opdrachten tijdens een museumbezoek.
Zeldzame Pokémonkaarten worden vaak voor aanzienlijke bedragen verkocht, soms wel tienduizenden tot honderdduizenden euro’s. Aangezien de Pokémonkaarten in het Van Gogh Museum in beperkte oplage zijn uitgegeven, verwachten handelaren dat deze kaarten veel waard zullen worden.
Op online platforms bieden sommigen de kaarten al aan voor honderden euro’s.
50-jarig bestaan Van Gogh-museum
Het Van Gogh Museum heeft een samenwerking opgezet met Pokémon ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het museum. Directeur Emilie Gordenker benadrukte bij de aankondiging van de samenwerking dat het hoofddoel is om een nieuw publiek aan te trekken.
In het museum zijn tot begin januari schilderijen te zien met Pokémon-thema, geïnspireerd op bekende werken van Vincent van Gogh.
De speciale promotiekaarten zijn niet alleen verkrijgbaar in het Amsterdamse museum, zo staat op de website van het museum. Ook in de officiële Pokémonwinkels zijn ze te verkrijgen. Het X-account van Pokémon heeft aangekondigd dat alle items uit de collectie momenteel zijn uitverkocht. Er zullen echter op een later tijdstip nieuwe kaarten beschikbaar zijn.
Pokémon, op één na populairste game
Het gele poppetje werd voor het eerst uitgezonden in Japan in 1997. De serie volgt de avonturen van Ash en zijn sidekick Pikachu terwijl ze reizen en deelnemen aan Pokémonkampioenschappen.
Naast de serie omvat de franchise onder andere ook videospellen, kaarten, manga-strips, films en een tijdschrift. Er bestaat een breed scala aan Pokémon-merchandise, van knuffels tot kleding. Het is na Super Mario de op één na populairste gamefranchise ter wereld.
Unieke samenwerking: Pokémon in het Van Gogh Museum
Het Van Gogh Museum ontvangt momenteel enkele onverwachte gasten: Pikachu, Munchlax en Snorlax. Het museum is een samenwerking aangegaan met Pokémon “om nieuwe generaties te betrekken”, aldus directeur Emilie Gordenker.
Tot begin januari zijn in het museum schilderijen te zien met dit thema, gebaseerd op de bekende werken van Van Gogh. Zo is Pikachu afgebeeld met een grijze vilten hoed, een verwijzing naar Van Goghs “Zelfportret met grijze vilten hoed” (1887). Snorlax en Munchlax zijn te zien in een schilderij dat geïnspireerd is op “De slaapkamer” (1888). Daarnaast is er voor kinderen een Pokémon Avontuur speurtocht langs Van Goghs werken.
Meer raakvlakken
Directeur Gordenker benadrukt dat de samenwerking tussen Pokémon en het Van Gogh Museum tot stand kwam in aanloop naar het 50-jarig jubileum van het museum dit jaar. Ze benadrukt dat er meer raakvlakken zijn tussen de twee partijen dan men in eerste instantie zou denken. “Pokémon heeft zijn oorsprong in Japan: het is een icoon van de Japanse beeldcultuur. En Van Gogh liet zich sterk inspireren door de Japanse prentkunst.”
Nieuw publiek
Volgens Gordenker is het doel niet om reclame te maken voor Pokémon. Het Van Gogh Museum streeft ernaar om een nieuw publiek aan te trekken. “Kinderen en jongvolwassenen vinden Pokémon boeiend, maar het is ook populair bij twintigers en dertigers,” voegde ze eraan toe.
Gordenker is van mening dat het introduceren van kinderen op jonge leeftijd in het museum een investering is voor de toekomst. “Als je op een bepaalde leeftijd nog niet in een museum bent geweest, is de drempel om op latere leeftijd te gaan veel hoger.” Bovendien is het, volgens de directeur, “natuurlijk ook heel leuk om kinderen in het museum te hebben.”
Pokémon tussen de zonnebloemen
Wat Van Gogh zou hebben gedacht over Pokémon tussen zijn zonnebloemen, is niet te achterhalen. “We weten wel dat hij altijd geïnteresseerd was in nieuwe ontwikkelingen,” zei Gordenker. “We hopen dat hij er positief op zou reageren.”