Vliegtickets duurder door nieuwe plannen Schiphol
Schiphol gaat maatregelen nemen om overlast voor omwonenden te beperken. Binnen twee jaar wil de luchthaven dat de nachtvluchten verdwijnen, net als de privéjets en de vliegtuigen die veel lawaai maken, zoals de Boeing 747. Deze plannen hebben invloed op de Nederlandse luchtvaartsector en mogelijk ook op de prijzen van vliegtickets. De gevolgen voor de consument zullen zijn dat vliegtickets duurder zullen worden.
Schiphol neemt maatregelen tegen geluidsoverlast
Schiphol wil minder geluidsoverlast voor omwonenden en neemt daarom maatregelen. Binnen twee jaar verdwijnen de nachtvluchten en de vliegtuigen die veel lawaai maken, zoals de Boeing 747. Ook privéjets zijn niet meer welkom op de luchthaven. De Omgevingsraad Schiphol is blij met deze plannen en noemt het een goede actie tegen de geluidsoverlast. Toch vinden sommige partijen dat de beperkingen nog verder moeten gaan, bijvoorbeeld door een ruimere beperking tussen 23.00 uur en 07.00 uur.
Vliegtickets duurder
Transavia is boos over de plannen en noemt ze “funest voor de Nederlandse luchtvaartsector”. Marcel de Nooijer, topman van Transavia, stelt dat vliegen hierdoor “voor velen echt onbetaalbaar en niet langer bereikbaar” wordt. Ook TUI is “onaangenaam verrast” door de plannen van de luchthaven en vindt dat dit in overleg met de gebruikers en stakeholders moet gebeuren. KLM is verbaasd dat Schiphol op eigen houtje maatregelen aankondigt om de geluidshinder aan te pakken. Corendon heeft echter meer begrip voor Schiphol en noemt de maatregelen redelijk.
Gevolgen van de plannen: vliegticket duurder
Als er ‘s nachts niet kan worden gevlogen, kan dat betekenen dat niet meer met hetzelfde toestel meerdere keren op een dag gevlogen kan worden. En dat kan volgens TUI weer tot een flinke prijsverhoging leiden. De plannen van Schiphol hebben mogelijk dus invloed op de prijzen van vliegtickets, dat vliegtickets duurder worden lijkt onontkoombaar.
Andere luchthavens in Nederland kunnen de nachtvluchten niet opvangen
De andere luchthavens in Nederland kunnen de nachtvluchten in ieder geval niet opvangen. Eindhoven Airport valt officieel onder Schiphol Group en een deel van de plannen geldt daar al. Ook Rotterdam The Hague Airport zegt geen ruimte te hebben om vluchten van Schiphol over te nemen en gaat vanaf 1 januari 2025 geen nachtvluchten meer toestaan. Dit betekent dat Schiphol de enige luchthaven in Nederland is waar vliegtuigen ‘s nachts kunnen landen en opstijgen.