Waar zijn de grondstoftekorten het grootst?
Sinds de coronapandemie is er wereldwijd een enorm tekort aan alle grondstoffen, waardoor de grondstofprijzen de pan uit rijzen. Het gevolg is dat ook de consumentenprijzen een flinke stijging door hebben gemaakt. Op welk gebied zijn de grondstoftekorten het grootst?
Containers
Containers zijn het levensbloed van de wereldwijde handel. Er is een gebrek aan containers door de enorme crisis waaronder het wereldwijde logistieke netwerk gebukt gaat. De prijzen voor het vervoeren van een container zijn in mum van tijd gestegen van 2.000 dollar tot 8.000 of 12.000 dollar afgelopen zomer. Een nieuwe container kostte 1.600 dollar, maar die prijs ligt inmiddels ook op 2.500 dollar. Een grote reden daarvoor is dat de containers door de coronapandemie op de verkeerde plek staan. Toen vorig jaar de handel met China weer aantrok werden veel spullen in containers naar Europa en Amerika gebracht. Vanwege corona werden er echter geen lege containers mee teruggenomen naar China. Bovendien waren er daardoor ook te weinig werknemers bij de douane en in de havens. Om een idee te geven: van iedere 10 containers die vanuit China werden verscheept, kwamen er maar 4 weer terug.
Olie en staal
De prijs van olie is fors gestegen. Dat is ook heel duidelijk aan de pomp te merken. De prijs van een vat olie is echter alweer iets gedaald, van 70 naar 63 dollar per vat.
De prijs van staat kende ook een forse stijging van maar liefst 190 procent in een jaar. Staal kost daardoor 1.270 dollar per ton. Deze prijsstijging ging hand-in-hand met het herstel van de Chinese economie.
Computerchips
In bijna elk elektrisch apparaat, van koffiezetapparaten, webcams en PS5 tot oortjes en auto’s, zitten chips of halfgeleiders. Wereldwijd is er een tekort aan deze chips. Vooral autofabrikanten hebben daar enorm last van of van gehad. Door thuiswerken is er meer vraag ontstaan naar chips voor onder andere laptops. Een andere oorzaak is het strenge winterweer in Texas vorige winter. Hierdoor moesten 4 grote chipfabrikanten de productie stilleggen. Tel daarbij op de problemen met het vervoer, omdat er geen containers zijn om de chips van Azië naar Europa en de VS te vervoeren en je kunt uitrekenen hoe groot de tekorten zijn.
Hout
Ook de houtmarkt ondervindt grote problemen. Zo is bijvoorbeeld de prijs van naaldhout het laatste jaar met 50 procent gestegen. Er is minder beschikbaar en er zijn problemen met het vervoer. Veel zagerijen zijn daardoor voor meer dan een half jaar vooruit al uitverkocht. Naast de logistieke problemen speelt ook de toename van de vraag naar biobased bouwmateriaal, en dan met name hout, een grote rol. Problemen met het aanvoer van hardhout voor de woningbouwsector leidden tot een prijsstijging van 10 tot soms 25 procent.
Papierpulp en toiletpapier
In korte tijd zijn ook de prijzen voor papierpulp met zo’n 50 procent gestegen. Binnen deze markt is een dergelijke prijsstijging nog nooit vertoond. Met name naaldhoutpulp is extreem duur geworden. Dit wordt gebruikt als premium voor toiletpapier, papieren handdoeken, koffiekopjes en junkmail. Deze pulp wordt gemaakt van zagerijafval en van te magere, knoestige of kromme bomen waarvan geen hout gezaagd kan worden. Als gevolg van de prijsstijging en logistieke problemen dreigde er in het westen zelfs een tekort aan wc-papier te ontstaan.
Koffie
Doordat de koffievoorraden snel terug liepen, stegen ook de koffieprijzen op de wereldmarkt. De grootste veroorzaker hiervan is ook het tekort aan containers, maar ook de tegenvallende oogst in Brazilië gooit roet in het eten. In minder dan een jaar tijd zijn de prijzen met 24 procent gestegen. Op dit moment zijn de pakhuizen van Dinamo, de grootste koffie-exporteur van Brazilië, weer tot de nok toe gevuld. Omdat er nog steeds een gebrek aan containers is, blijft verscheping echter een probleem.
Zonnepanelen
De prijs van zonnepanelen is, afhankelijk van het type en het vermogen, dit jaar in China gemiddeld al meer dan 14 procent gestegen. Ook dit wordt veroorzaakt door een tekort aan grondstoffen als glas en polysilicium.
Brouwinstallaties
De ketels voor ambachtelijk gebrouwen bier worden doorgaans ook in China gemaakt. Door een gebrek aan vervoersmiddelen moeten thuisbrouwers daarom op dit moment ook heel lang wachten op hun ketel.
Fietsonderdelen
Ook fietsenmakers hebben te kampen met leveringsproblemen van nieuwe fietsen en fietsonderdelen, zoals zadels en pedalen. Onderhoud en reparaties duren hierdoor langer dan normaal. Ook dit zou worden veroorzaakt door een gebrek aan zeecontainers.
Kaarsen, waxinelichtjes en batterijen
Dit voorjaar was er herhaaldelijk een tekort aan kaarsen en waxinelichtjes en waren alle voorraden schoon op. Door de lockdown en de avondklok bleven mensen thuis en probeerden het met kaarsen en waxinelichtjes gezelliger te maken. Ook werden er veel meer dinerkaarsen opgestoken. De vraag was verzesvoudigd, dus was het ook niet vreemd dat het op een gegeven moment op was.
Daarnaast steeg ook de vraag naar batterijen enorm. Doordat mensen meer thuis waren, werden ook apparaten op batterijen vaker gebruikt.
Naast de groeiende vraag hebben fabrikanten van kaarsen en batterijen hun productie tijdelijk stil moeten leggen door corona en zaten veel winkels tijdens de lockdown dicht.
Afbeeldingen: (C) Pixabay
Pingback: Benzineprijs daalt, maar komen we ooit weer op het oude niveau? - InfoPortal