Wat is het verschil tussen zomerbanden en winterbanden?
Voor je auto zijn er zomerbanden en winterbanden. Dat er verschil tussen beide zit, zal duidelijk zijn. Maar wat is nou precies het verschil tussen zomerbanden en winterbanden? Het grootste verschil zit hem in het profiel en de samenstelling van het rubber. Deze hebben invloed op de lengte van de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand.
Het profiel
Een groot verschil tussen zomerbanden en winterbanden is het profiel en dan met name de lamellen: de inkepingen in de profielblokken. Bij de winterband zorgen deze lamellen voor meer grip, zowel bij het optrekken als bij het remmen. Het profiel vervormt tijdens het rijden. Hierdoor fungeren de lamellen als een soort ‘grijpertjes’ die zich op het wegdek vastklampen. Bij de winterband zijn de meeste lamellen dwars geplaatst, waardoor ze voor meer grip zorgen bij het remmen en optrekken. De verticale en zigzag lamellen zorgen voor stabiliteit in de bochten
Wat is de werking van de lamellen?
Het profielblok kan door de lamellen in het profiel van de winterband gemakkelijk bewegen. Zelfs bij de kleinste inspanning ontstaan hierdoor al 4 aangrijpingspunten op het wegdek. Dit in tegenstelling tot de zomerband, waar veel kracht moet worden uitgeoefend voordat het profielblok vervormt. Bovendien heeft die dan slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.
Samenstelling van het rubber
In de samenstelling van het rubber van de zomerband en de winterband zit een groot verschil. Bij de winterband heeft het rubber van het loopvlak, het gedeelte dan met het wegdek in aanraking komt, een dergelijke samenstelling dat het ook bij lagere temperaturen flexibel blijft. Doordat het rubber flexibel is kunnen de profielblokken makkelijker vervormen en dat zorgt weer voor meer grip.
Bij lage temperaturen, lager dan +7°C, blijft het rubber van de winterband flexibel, terwijl de zomerband dan veel stugger blijft en moeilijker vervormt.
Grip op het wegdek
De grip van een band op het wegdek wordt door 2 factoren bepaald. Ten eerste het kleven van het rubber op het wegdek en ten tweede de vervorming van het rubber bij een oneffenheid in het wegdek.
Op een droog wegdek zorgt het kleven van het rubber voor ongeveer driekwart van de grip. Bij een nat wegdek, en dan helemaal als het wegdek ook nog oneffen is, is de grip een heel stuk minder. Probeer maar eens een stukje plakband op een nat raam te plakken, dat heeft ongeveer hetzelfde effect. Maar ook bij een nat wegdek is een goede grip, en dus een zo kort mogelijke remweg, uiterst belangrijk.
Oneffenheden in het wegdek
Ieder wegdek is niet helemaal vlak en heeft diverse, al dan niet kleine, oneffenheden. Doordat winterbanden makkelijker vervormen als er over een oneffenheid in het wegdek wordt gereden, zal deze oneffenheid makkelijker opgevangen worden, omdat de band meer contact met het wegdek blijft houden. Dat betekent meer grip en daarom een kortere remweg.
De remweg
De remweg is afhankelijk van meerdere factoren: de snelheid, het wegdek, de weersomstandigheden en het type band. Hoe harder er wordt gereden, hoe langer de remweg. Bij een vlak wegdek zal de remweg korter zijn dan bij een wegdek met veel oneffenheden. Op een droog wegdek is de remweg een stuk korter dan op een nat of besneeuwde wegdek.
Maar ook het type band bepaald mede de remweg. Op een nat wegdek, bij temperaturen onder de +7°C, is de remafstand met winterbanden korter dan met zomerbanden. Bij een snelheid van 100 km/u scheelt dat zo’n 4 meter.
Bij sneeuw is het verschil nog vele malen groter, dat scheelt meer dan de helft. Bij een snelheid van 50 km/u sta je met winterbanden in 25 meter stil, terwijl je met zomerbanden in 53 meter stil staat. Dat scheelt maar liefst 28 meter!
De trekkracht of tractie
Op sneeuw is de trekkracht ofwel tractie van een winterband vele malen beter dan die van een zomerband. Die tractie van een zomerband is op sneeuw slechts 40% van die van een winterband.
Afrolgeluid
Het afrolgeluid is het geluid dat het rollen van banden over het wegdek produceert. Bij de juiste band onder de juiste omstandigheden wordt het afrolgeluid verminderd. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard en zal daardoor meer afrolgeluid produceren dan de zachtere winterbanden. In de winter produceren winterbanden dus minder geluid dan zomerbanden. In de zomer is het net andersom, dan produceren zomerbanden minder geluid dan winterbanden.