Wat zijn Fan Tokens?
Crypto wordt steeds populairder, daar kunnen we niet meer omheen. Ook bij voetbalclubs begint dat langzamerhand door te dringen. Steeds meer voetbalclubs komen met een eigen Fan Token. Wat is een Fan Token en wat kun je ermee?
Fan Tokens zijn clubgebonden digitale munten. Per club zijn er een maximum aantal Fan Tokens beschikbaar. Deze tokens zijn verhandelbaar en je kunt er andere leuke dingen mee doen, zoals stemmen op bindende polls die de clubs kunnen organiseren. Dat kun je doen via de app van Socios.com, het platform achter deze munten. Daarnaast heb je toegang tot exclusieve content en maak je kans op prijzen. Ook kun je op ranglijsten concurreren met andere Fan Token-houders.
Eerste Nederlandse voetbalclub
Fortuna Sittard heeft onlangs, als eerste Nederlandse voetbalclub, een eigen Fan Token uitgegeven. Het treedt daarmee in de voetsporen van clubs als FC Barcelona, PSG, AC Milan, Manchester City en Juventus.
Zo liet Juventus onlangs via een poll hun Token-houders kiezen voor de nieuwe goaltune. Fans van Apollon Limassol konden afgelopen najaar zelfs al de opstelling voor een oefenwedstrijd bepalen. Fortuna wil op deze manier via het platform van Socios hun fans laten kiezen voor een nieuw design van de spelersbus.
Nieuwe dimensie aan fanbeleving
Clubs kunnen op deze innovatieve manier hun fans bij de club betrekken, waarbij ze de club zelf er ook nog financieel mee steunen. Hiermee wordt een nieuwe dimensie aan de fanbeleving toegevoegd en voor de clubs betekent het een nieuw verdienmodel voor de toekomst.
Het nieuwe Fan Token van Fortuna Sittard kost € 1,50. Binnen 2 uur tijd hadden ze de eerste 100.000 uitgegeven Fan Tokens uitverkocht. Fortuna zal daar naar verwachting ongeveer een ton aan overhouden. De rest gaan naar het bedrijf achter Socios.com. Clubs kunnen op deze manier in zeer korte tijd veel geld verdienen. Dat is voor elke Nederlandse club interessant. De verwachting is dat clubs als Ajax, Feyenoord en PSV dit voorbeeld ook zullen gaan volgen.
Fan Tokens verhandelen
Fortuna zal in totaal een miljoen Fan Tokens uitgeven. Wanneer de overige 900.000 zullen worden uitgegeven en wanneer de tokens verhandelbaar worden, is op dit moment nog niet bekend. De Fan Tokens van clubs die al eerder eentje hebben uitgegeven, zijn al wel verhandelbaar. Zodra het verhandelbaar is wordt de prijs bepaald door de populariteit van de coin. De Fan Token van Atlético Madrid was begin mei ongeveer 10 dollar waard. Toen de club 3 weken later kampioen werd, was de munt 55 dollar waard. Op die manier kunnen fans ook nog lekker verdienen en de Fan Tokens.
Voor clubs is er niet direct een risico aan verbonden, echter staat of valt het platform met het animo. Indien de Fan Token voor het grote publiek niet interessant genoeg blijkt te worden zal dit project op termijn geen rol van betekenis spelen. Dat is dus nog afwachten.
Pas het begin
De verwachting is dat projecten als deze pas het begin zullen zijn. De ontwikkelingen van dit soort digitale ontwikkelingen in de sportwereld staat nog echt pas in de kinderschoenen. Voor clubs is dit een nieuwe manier om geld te verdienen, naast de huidige inkomsten. Deze manier is met name voor clubs zeer interessant, omdat ze met één druk op de knop fans over de gehele wereld kunnen bereiken.
(Afbeelding: Pixabay.nl)